Bra eller dåligt att blogga?

Dagens geografilektion hann inte ens börja innan den slutade, underligt va? Faktum är att Stefan lät oss jobba hemifrån - den typen av lektioner gillar vi.


Han gav förstås mig en uppgift, en blogguppgift. Så nu ska jag försöka förklara och diskutera vad som är bra respektive dåligt med att blogga. Är det ett bra system som har satts igång när det gäller bloggandet på en del av våra lektioner? Jag ska försöka uttrycka mig så tydligt som möjligt. Men ibland har allt en tendens att bli väldigt luddigt och sammanflytande, men jag ska helt enkelt göra mitt bästa.


Så, vad finns det för fördelar med att blogga i ren allmänhet? Jag kan erkänna att bloggandet hjälpt mig många gånger periodvis i mitt liv. Förut skrev jag dagbok (ni vet en sådan bok med lås som ingen annan än en själv fick lov att öppna), nu skriver jag blogg. Det är ett skitbra sätt att bearbeta saker och ting på, man gör tankar till ord och känner en ovanlig typ av lättnad. Det är ganska svårt att beskriva, eftersom vi alla skriver bloggar och har olika krav på vad som ska finnas med och inte finnas med. Men ni som skriver för att på något sätt få ut någonting som ni gått och grubblat på under en längre tid, ni förstår säkert vad jag menar.


En annan sak som faktiskt också är ganska bra med bloggandet, det är att man får en skrivarvana. Man utvecklar omedvetet ordförrådet desto mer man skriver, vilket är en väldigt bra träning för att senare kunna bli en bra författare eller skrivare.


Dessutom tycker jag att det är väldigt roligt att ta upp ämnen som väcker lite tankar hos folk och drar upp olika argument för och emot. Det är intressant att höra vad andra tycker och tänker om saker som man själv har en stark åsikt om, vilket man ofta får höra i någon kommentar om man skrivit ett inlägg som väcker känslor. På det sättet kan man lätt få igång en diskussion, kanske få andra uppfattningar som man faktiskt inte hade tidigare eller se saker från en annan synvinkel.


Nackdelar är alltid svårare att komma på, eftersom det inte är något som man vanligtvis sitter och funderar över (i varje fall inte jag). Men det är klart, kränkande ord och stötande argument är alltid något som kan vara ett problem. Många tänker väl som så, att min blogg är min blogg och jag får skriva precis vad jag vill i den - så tänkte faktiskt jag till en början. Men sanningen är att vi alla har en hel del skyldigheter när det gäller att yttra sig. I vissa fall får man inte lov att säga precis vad man vill, det är en regel som vi alla måste respektera. Mycket av bloggandet handlar till stor del av respekt. Respekt mot samhället, men framförallt respekt mot alla som individer.


När vi kommer in på frågan om det är ett bra system att använda oss av bloggar på skoltid, måste jag faktiskt säga ja. Jag tycker att det är ett smidigt och enkelt sätt att arbeta på. Det går snabbt och lätt att hitta information och man behöver inte konstant tänka på hur meningarna formuleras, eftersom det inte behöver vara skrivet med korrekt svenska.


Däremot kanske vissa kan tycka att det är aningen jobbigt att allting ska läggas ut offentligt. Är man inte säker i sig själv och det man skriver, så kanske man inte vill att alla andra ska läsa ens arbeten, och då kan det vara jobbigt att behöva lägga ut det på en blogg. Men sådana problem går ju trots allt alltid att lösa, eftersom man troligtvis kan skicka in uppgiften via mail istället. Så i stora drag tycker jag att bloggandet är ett effektivt arbetssätt som vi definitivt ska fortsätta med.


Det var allt för mig, i alla fall för ikväll. Nu ska jag slänga mig i soffan, poppa en skål med popcorn och bara mysa resten av kvällen. För det, det är jag faktiskt värd.


Take care, Sara


Jag är faktiskt lite stolt

Hej!

Tänkte bara meddela er om att jag är klar med min nyhetsartikel om Barack Obama och jag är även på god väg till att bli klar med sjukdomsarbetet, trots att jag låg sjuk förra veckan. Nu är det bara robinsonaden på engelskan kvar, vilken jag är alldeles försenad med, sen är jag klar med allt som jag bör vara klar med. För en gång skull är jag faktiskt lite stolt över mig själv. Och eftersom att mamma gick och la sig klockan nio, så kan jag inte sprida min stolthet över henne, så därför fick det bli på detta viset.

Nu kallar täcket och kudden. Tänkte trots allt åka till skolan för att jobba extra med matten imorgon bitti. Men vi får se hur det blir med den saken, jag anar inte kommer att orka. Klockan börjar bli mycket och jag har inte ens borstat tänderna ännu. Nej, godnatt allihopa!

Vi ses, Sara

Dags att öppna boken

Here we go again! Psykologiprov imorgon och jag har verkligen ingen koll på något av kapitlen. Det psykodynamiska perspektivet, beteendeperspektivet, det biologiska perspektivet och det socialkognitiva perspektivet - låter något av det bekant sen innan? Svar nej.


Jag har exakt tre timmar på mig att lära in alla 29 sidorna i boken, stencilen och power-pointen. För klockan nio är det Wallander som gäller. Glöm att jag missar söndagsfilmen på tv4.


Kanske skriver ett lättande inlägg lite senare när jag lärt mig allt som jag måste lära mig. Men annars uppdaterar jag imorgon efter resurstiden, då har jag ändå en timme innan skoldagen börjar på riktigt.


See you later, Sara


Jag har julpyntat

Jag säger bara: Äntligen!

Marken är alldeles täckt av vit snö, det är minusgrader ute och vägarna är hala som isbanor. När man promenerar från huset till skolan på morgonen kan man känna doften av röken ur skorstenarna, vilket tyder på att folk eldar på inne i brasan. Julstädningen är gjord och julpyntet är framplockat. Nu är det bara granen som saknas, sen, sen är allt på plats. Jag älskar vintern, kylan, alla varma tröjor, kvällsfikan med glögg och lussebullar, julskivorna, de mörka kvällarna och allt annat som hör julen till. Om man bortser från de otroligt vackra färgerna på hösten, så kan nog vintern vara den finaste årstiden vi har. Eller, vad tycker ni?

Klockan börjar bli mycket. Jag borde egentligen inte vara uppe så här dags med tanke på att skolan står på kö inför morgondagen. Men eftersom tre hela dagar gått till spillo under min feber-period, så krävs det en och annan sen kväll för att ta igen det man missat. Det är ju trots allt fredag imorgon och vem vill sitta hela helgen med psykologiböckerna och plugga huvudet av sig inför provet på måndag? Ja, inte jag i alla fall.

Nej, dags att krypa ner under täcket. Ha en bra helg allihopa!

Godnatt, Sara


RSS 2.0