Bra eller dåligt att blogga?

Dagens geografilektion hann inte ens börja innan den slutade, underligt va? Faktum är att Stefan lät oss jobba hemifrån - den typen av lektioner gillar vi.


Han gav förstås mig en uppgift, en blogguppgift. Så nu ska jag försöka förklara och diskutera vad som är bra respektive dåligt med att blogga. Är det ett bra system som har satts igång när det gäller bloggandet på en del av våra lektioner? Jag ska försöka uttrycka mig så tydligt som möjligt. Men ibland har allt en tendens att bli väldigt luddigt och sammanflytande, men jag ska helt enkelt göra mitt bästa.


Så, vad finns det för fördelar med att blogga i ren allmänhet? Jag kan erkänna att bloggandet hjälpt mig många gånger periodvis i mitt liv. Förut skrev jag dagbok (ni vet en sådan bok med lås som ingen annan än en själv fick lov att öppna), nu skriver jag blogg. Det är ett skitbra sätt att bearbeta saker och ting på, man gör tankar till ord och känner en ovanlig typ av lättnad. Det är ganska svårt att beskriva, eftersom vi alla skriver bloggar och har olika krav på vad som ska finnas med och inte finnas med. Men ni som skriver för att på något sätt få ut någonting som ni gått och grubblat på under en längre tid, ni förstår säkert vad jag menar.


En annan sak som faktiskt också är ganska bra med bloggandet, det är att man får en skrivarvana. Man utvecklar omedvetet ordförrådet desto mer man skriver, vilket är en väldigt bra träning för att senare kunna bli en bra författare eller skrivare.


Dessutom tycker jag att det är väldigt roligt att ta upp ämnen som väcker lite tankar hos folk och drar upp olika argument för och emot. Det är intressant att höra vad andra tycker och tänker om saker som man själv har en stark åsikt om, vilket man ofta får höra i någon kommentar om man skrivit ett inlägg som väcker känslor. På det sättet kan man lätt få igång en diskussion, kanske få andra uppfattningar som man faktiskt inte hade tidigare eller se saker från en annan synvinkel.


Nackdelar är alltid svårare att komma på, eftersom det inte är något som man vanligtvis sitter och funderar över (i varje fall inte jag). Men det är klart, kränkande ord och stötande argument är alltid något som kan vara ett problem. Många tänker väl som så, att min blogg är min blogg och jag får skriva precis vad jag vill i den - så tänkte faktiskt jag till en början. Men sanningen är att vi alla har en hel del skyldigheter när det gäller att yttra sig. I vissa fall får man inte lov att säga precis vad man vill, det är en regel som vi alla måste respektera. Mycket av bloggandet handlar till stor del av respekt. Respekt mot samhället, men framförallt respekt mot alla som individer.


När vi kommer in på frågan om det är ett bra system att använda oss av bloggar på skoltid, måste jag faktiskt säga ja. Jag tycker att det är ett smidigt och enkelt sätt att arbeta på. Det går snabbt och lätt att hitta information och man behöver inte konstant tänka på hur meningarna formuleras, eftersom det inte behöver vara skrivet med korrekt svenska.


Däremot kanske vissa kan tycka att det är aningen jobbigt att allting ska läggas ut offentligt. Är man inte säker i sig själv och det man skriver, så kanske man inte vill att alla andra ska läsa ens arbeten, och då kan det vara jobbigt att behöva lägga ut det på en blogg. Men sådana problem går ju trots allt alltid att lösa, eftersom man troligtvis kan skicka in uppgiften via mail istället. Så i stora drag tycker jag att bloggandet är ett effektivt arbetssätt som vi definitivt ska fortsätta med.


Det var allt för mig, i alla fall för ikväll. Nu ska jag slänga mig i soffan, poppa en skål med popcorn och bara mysa resten av kvällen. För det, det är jag faktiskt värd.


Take care, Sara


Kommentarer
Postat av: Don Zebster

Ett mycket bra inlägg. Ser att du gick in lite mer i denna uppgift än vad jag gjorde. Helt fantastiskt Sara. Du är jätte duktig och jag håller med dig! :)

2008-12-18 @ 22:26:24
URL: http://schtumpen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0