Jordskalvet i Sydsverige

1. Hur upplevde du katastofen?

Den 16 december 2008 inträffade det ett jordskalv i Sydsverige och Danmark. Jag vaknade av att min mamma stod i fönstret och tittade ut på helspänn. Först förstod jag inte vad det var frågan om, varför stod hon där? Hon var helt stirrig och mumlade något om att hela huset skakade. Jag somnade om, var alldeles för trött.

Jag hann nog inte sova mer än en halvtimme, sen vaknade jag av mamma, fortfarande helt stirrig. Jag tror hon pratade med sig själv, för jag sov ju, och ingen annan var hemma. "Det var ett jordskalv. Jag som trodde det var ett flygplan som flög alldeles för nära huset. Men nej, ett jordskalv, i Skåne".

Ärligt talat, jag missar alltid när det händer något. Jag missade jordskalvet. Hur kändes det?

2. Har katastrofen i Sverige med kontinentaldriften att göra?
 
Nej, det har inte med kontinentaldriften att göra eftersom i Sverige finns det inga plattor bredvid varandra. Och med kontinentaldrift menas att jordens kontinenter förflyttar sig i förhållande till varandra.

Tjarå, Sara André

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0