Diskussionsfrågor om könsmaktordningen - Uppgift 1

Vår första uppgift är att skriva om mäns och kvinnors beteenden, värderingar, förutsättningar och villkor. Vilka skillnader finns det och vad beror de på? Hur mycket beror det på biologiska skillnader och hur mycket beror det på vår uppfostran och samhällets normer?


Jag tror att det alltid har funnits skillnader mellan män och kvinnor i historien. Förut hade kvinnor det väldigt mycket sämre ställt än vad männen hade det. Bara tanken på att de inte hade någon rösträtt bevisar hur otroligt lite kvinnor hade att säga till om. Kvinnor ansågs "mindre värda", vilket är något som vi i dagens samhälle har lagt på en helt ny nivå.


Att män och kvinnor har olika roller i vårt samhälle är något som vi aldrig kommer att slippa. Men redan idag, bara 87 år efter att kvinnor fick rösträtt i Sverige, har vi kommit långt i vår utveckling för jämställdhet. Trots det finns det många saker som går att förbättra.


Det finns så många förutfattade meningar, dock även om andra saker, som vi kan arbeta bort. Samma sak är det gällande stereotyper, de måste bort. Det sägs att vi alla föds som individer och att vi ska behandlas därefter, men jag måste tyvärr säga att det inte är så. För redan vid födseln, eller vid den tidpunkt då könet bestäms, har man en förutbestämd stereotyp om hur barnet ska och kommer att bli. Är det en pojke, då kommer han att spela fotboll. Är det en flicka, då kommer hon att dansa eller rida.
Stereotyperna måste bort!


Jag tror inte att män och kvinnor beter sig på samma sätt i lika situationer. Det beror nog dels mycket på status (i alla fall för männen), men även på hur vi blivit uppfostrade att handla i olika situationer. Ifall man alltid har fått höra att problem löses lättare med våld än genom att prata om det, så blir självklart effekten av det att man löser problem med våld istället för med ord. Gällande status så kan man ta det omtalade exemplet att det kvinnor är mer känslosamma än män. Män gråter inte eftersom det sänker deras status och de kan då uppfattas som svaga och ynkliga. Men vad är skillnaden ifall en kvinna gråter eller ifall en man gråter? Borde inte båda könen uppfattas som lika svaga?


Att vi behandlas olika beroende på vilket kön vi är, tror jag har lett till att vi beter oss olika. Men jag tror inte att våra värderingar och åsikter har något att göra med ifall vi är kvinna eller man. Jag tror att det beror mycket på hur stor erfarenhet man har och hur insatt man är i ämnet. Sedan finns det säkert undantag då man kan koppla en värdering till könet, t.ex. majoriteten av alla kvinnor tycker att romantiska dramafilmer är bra. Men jag tror inte att det är speciellt vanligt i längden.


Jag kanske gled lite från ämnet nu, eftersom jag inte tycker att män och kvinnors åsikter har så jättemycket med jämställdhet att göra. Det blir förmodligen en jämställdhetsfråga eftersom man jämför män och kvinnors så pass mycket som man gör, vilket betyder att även åsikterna jämförs. Däremot tycker jag att de olika förutsättningar och villkor som finns mellan könen är något som är mer intressant att diskutera, samt något som har mycket mer att göra med jämlikhet. Att vi har olika förutsättningar beroende på vilket kön vi har är ett faktum. Är du kvinna anses du inte vara lika stark eller tålig som en man. Män anses ofta kunna ta mer ansvar och får det då lättare inom arbetslivet. Det är redan solklart att ifall en man och en kvinna söker exakt samma chefsjobb, så blir det mannen som får jobbet, även ifall kvinnan är mer berättigad. Samma sak är det när det gäller invandrare, de har inte samma villkor som resten av vår befolkning, trots att utbildningen kanske är densamma. Kanske beror det på att det oftast är en man anställer, och han i så fall har lättare för att samarbeta med någon av samma kön. Men varför är det så? Om nu Sverige är världens mest jämställda land, varför har då män och kvinnor fortfarande olika förutsättningar? Jag tror aldrig att vi kommer komma ifrån den biten. Jag tror att de stereotyper som finns idag, de kommer alltid att finnas kvar. Vi kommer kanske kunna arbeta bort en hel del av det, men någonstans i bakhuvudet så kommer man alltid ha en uppfattning om att det är si eller så.


Som ni säkert redan har förstått så tycker jag att det måste ske en förändring, en förbättring. Män kan inte få högre lön än kvinnor bara för att det ska vara så, och de kan heller inte ha det svårare att skaffa sig ett jobb. Allting bygger i grund och botten på normer som vi själva har byggt upp. Dessa normer måste bort. Vi måste se förbi alla förutfattade meningar, och vi måste ge varandra en chans!

Tack för mig, Sara


Kommentarer
Postat av: Mikael@humanus

Mycket bra skrivet Sara!



Frågan varför inte män kan gråta (förutom när det gäller fotboll) är väldigt intressant. Vi har ju också känslor!

2008-09-22 @ 14:38:17
URL: http://hristo88.blogspot.com/
Postat av: Sebastian

Din blogg gillar inte mig :P

Men till saken, det är ett bra inlägg tycker jag. Det som jag tror har mycket med hur män alt. kvinnor beter sig har mycket med uppväxten att göra. Titta bara på ettorna på vår skola. Manser så tydligt uppdelningen i gängen. De "tuffa" pojkarna och de mindre "tuffa" och likadant med tjejerna. Detta sitter i och det kommer någonstans ifrån. Det måste man ändra.



Vill bara säga till Mikael att han borde lära sig gråta! :P För jag tror att alla killar kan gråta, bara det att vi inte gör det inför andra.

2008-09-22 @ 23:31:48
URL: http://schtumpen.blogg.se/
Postat av: ida

Håller med dig, bort med stereotyper!

Bra skrivet också, såklart! :D

2008-10-01 @ 13:38:50
URL: http://ajjda.webblogg.se/
Postat av: Stefanhum

jag tycker inte du gled från ämnet när du kom in på tjejer och killars skilda värderingar, eftersom det ha rmed normer att göra som kanske även påverkar synen på jämställdhet. Bra diksussion genom att du stäler dig många frågor. Intessant snpunkt att det kan ha med förmåga att samarbeta.

2008-10-20 @ 15:11:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0