Diskussionsfrågor om könsmaktordningen - Uppgift 2

Den andra uppgiften som vi har fått handlar om könsbyte. Vi ska fundera över hur vårt liv, våra intressen och våra beteendemönster skulle ha förändrats ifall vi fått möjligheten att byta kön. Hur stor del av vår personlighet är beroende av könet?


Att sätta sig in i situationen att jag skulle vara en kille trodde jag från början skulle bli väldigt enkelt. Det finns ju så många saker som killar gör men som inte tjejer håller på med, trodde jag. Men faktum är att det inte visade sig vara speciellt lätt. Man kan tro att killar och tjejer är raka motsatsen till varandra, men när man tänker efter så är det nog inte så. Det finns säkert många saker som tjejer aldrig skulle få för sig att göra, men som killar gör utan att ens behöva tänka efter. Samma sak gäller säkert tvärtom också. Men jag tror faktiskt inte att majoriteten av alla killar och alla tjejer är speciellt olika. För är vi inte egentligen väldigt lika i grund och botten? Skulle det inte kunna vara så att vi i själva verket tänker på samma sätt, men att vi formas till att göra olika saker tack hur vårt samhälle är uppbyggt? Nåväl, det är bara en teori. Om det stämmer eller inte, det har jag ingen aning om.


Undra hur mitt liv hade sett ut ifall jag hade varit en kille? Hur hade jag betett mig och varför? Jag tror att mitt beteende skulle varit ungefär likadant som det är nu. Min attityd hade förhoppningsvis varit densamma, och jag hade förmodligen haft liknande åsikter som jag har idag. Som person är jag väldigt mån om mitt utseende. Ifall jag själv inte tycker att jag ser bra ut, så sjunker min självkänsla ner på botten. Jag tror att det skulle vara likadant för mig även ifall jag vore en kille. Skillnaden hade bara varit att jag som kille inte hade sminkat mig, eftersom det inte hör till våra naturliga normer.


Jag tror inte att personligheten är beroende av könet. Vi är alla individer, och att vi hela tiden mäts som män och kvinnor har blivit till en stor överdrift. Visst, vi är födda med olika gener, vilket grundar sig i att vi ser olika ut. Men vår personlighet är något som vi har byggt upp med hjälp av vår uppfostran och samhället som vi lever i. Det som man lärde sig när man var liten, sitter kvar när man vuxit upp och blivit stor. Även uttrycket "man blir som man umgås" tror jag stämmer till en viss del. Människan anpassar sig efter omgivningen, precis som alla andra djur också gör.


I stora drag så tror jag alltså att mitt liv hade sett ganska oförändrat ut. Jag hade spenderat minst tjugo minuter framför spegeln varje morgon, gått till skolan och gjort mitt bästa varje dag, umgåtts lika mycket med mina vänner som jag gör nu för tiden och troligtvis ägnat lika mycket tid framför datorn som jag alltid brukar göra. Förr i tiden brukade jag dansa på dansskola, vilket är något som jag troligtvis inte hade gjort som kille. Jag kopplar t.ex. fotboll och innebandy som två manliga sporter, och chansen att mitt intresse hade legat där är stor. Det tror jag eftersom att jag redan som tjej tycker att båda sporterna är intressanta att titta på.


Ifall jag fått möjligheten att byta kön, så hade jag aldrig tagit den chansen. Jag kan inte uttrycka mig om hur det är att vara kille, för det har jag inga erfarenheter av. Men i dagens läge så är jag helnöjd med att jag föddes till kvinna, och det är inget som jag vill byta bort!


Ha en fortsatt bra kväll, Sara


Kommentarer
Postat av: Stefanhum

Personligt och bra. Du ställer dig verkligen frågor. Men varför är det så att självkänsla är så kopplat till utseende för tjejer?

2008-10-20 @ 15:08:26
Postat av: Sara

Jag vet faktiskt inte. Jag tror nog att även killar har självkänslan kopplat till utseendet, bara att de inte visar det lika mycket. Men ja, antagligen är idealen viktare för tjejer än för killar. Vi ser väl saker och ting på olika vis, någon bättre förklaring kan jag inte komma på. Varför tror du att det är så?

2008-10-21 @ 22:03:33
URL: http://saraemilieandre.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0